25 Mayıs 2008 Pazar

Satranç Antrenörlüğü Püf Noktaları

-Şah çekildiğinde şah hangi hareketleri yapar?
1-Kaçar
2-Önünü kapatır.
3-Tehdidi ortadan kaldırır.


- Satranç araçları nelerdir
1-satranç tablosu
2- satranç taşları
3- bilgisayar
4- projeksiyon


Öğrenme yöntemleri
1-sunuş
2- buluş
3- soru cevap
4- gösterip yaptırma
5- karma


Pekiştireç nedir?

Bir davranışın ilerde yineleme olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir. Gösterilen bir olumlu davranışa karşı beğeninin ifade edilmesidir.
İstenilen bir davranışta bulunan bir öğrenciye aferin demek veya küçük bir ödül vermek, alkışlamak öğrencinin bu davranışı ilerde yineleme olasılığını artırır. Bu nedenle bu veya buna benzer uyarıcılar birer pekiştireçtir.

Niçin rok yaparız
1- şahı güvenlik altına almak için
2- at fil gibi taşların oyuna erken sokmak için
3- kaleyi oyuna sokmak için


ne zaman rok yapılmaz

1- rok yapılacak taşlar oynandığında
2- şah yerinden oynandığında
3- şah çekildiği anda
4- tehdit altındaysa rok yapılamaz
5- arada taş varsa
6- tehdit altındaki kareye


hangi durumlarda oyuncu mat olur.

1-rakip terk ederse
2-satranç saati dolarsa
3- şah çekip yenilmişse


Pat durumları
1- iki tarafında mat edecek taşı kalmamışsa
2- yetersiz güç olduğunda (tek at tek fil)
3- rakip beraberlik teklif eder ve sizde kabul ederseniz.
4- Üç kez üst üste aynı konum olursa
5- 50 hamle boyunca taş almamış veya piyon sürülmemişse.


Antreman nedir ?

Sporcunun sistematik ve pedagojik olarak organize olmuş bir şekilde; gelişiminin kontrol edildiği çalışmalara antrenman denir. (Matveyev, 1981)

Kişinin (sporcunun) fizik , psikolojik , entellektüel ve mekanik performansının hızlı bir şekilde geliştirilmesi için organize edilmiş alıştırmaların tümüne denir. (Harre,1982)

Kişinin (sporcunun) yaşadığı yaşam biçimi baskı ve zorluklarına başarılı bir uyum sağlamak için uygulanan kontrollü alıştırmalardır. (Dick,2002)


İspanyol açılışı

1- e4 – e5
2- Af3 – Ac6
3- Fb5


Şah gambit

Şahın önündeki taşı bilerek vermek

Vezir gambit

Vezirin önündeki taşı bilerek vermek



Temel açılış ilkeleri

1-taşlarınızı geliştiriniz ( oyuna sokulması gereken ilk taşlar at ve fil)
2- merkezi ele geçirin ( tahtanın ortasında oynamak avantajdır)
3- şahınızı güvenlik altına almalısınız. ( şah kanadına rok yapmalıyız )
4- şahın önündeki piyonu 2 kare sürmek ( merkezi almak, vezir ve filin önünü açmak)
5-iyi bir neden yoksa veziri oyuna sokmamak
6- kaleleri 3 yataydan oyuna sokmayın
7- kenardaki piyonları iyi bir neden yokken sürmeyiniz.
8- iyi bir neden yoksa aynı taşı 2 kez oynamayınız.
9- öteki taşların önünü engellemeyiniz.

Notasyon

X: Taş Alma
+ : Şah Tehditi (Kiş)
0-0: Kısa Rok
0-0-0: Uzun Rok
# : Mat
: Beyaz hafif üstün
+-: Beyaz üstün
1-0: Beyaz Kazanmış
0-1: Siyah Galip
!: Güçlü Hamle
!!: Çok Güçlü Hamle
?: Kötü Hamle
??: Çok Kötü Hamle
=: Eşitlik

Ders planı
1- dikkat çekme
2- güdüleme
3- derse geçiş
4- son özet
5- değerlendirme

Öğrencileri değerlendirileceği temel konular
1-Derse hazırlık
2- etkinliklere katılma
3- pratik gelişim
4-sosyal gelişim

Öğrenme İlkeleri

Öğrenmenin daha kolay ve daha kalıcı olması için uyulması gereken bazı ilkeler vardır.
1-Örencinin eğitim sürecine etkin katılımını sağlamak.
2-Hedefler gerçekçi olmalı örencinin bunları benimsemesi öğrenmeyi olumlu etkiler.
3-Öğrenci öğrenme sürecinde kendi durumunda bir gelişme gördüğü sürece başarılı olur.
4-Başarısızlığa karşı en etkili yöntem, arka arkaya başarı getirecek etkinlikler düzenlemektir.
5-Öğrenciyi güdülemek, yüreklendirmek öğrenme etkinliğini artırır.
6-Öğrenme bir bütünlük içinde planlanmalı ve yürütülmelidir.
7-Öğrenme, öğrencinin öğrenme hızına göre ayarlanmalıdır.
8-Pratik yapma ve ezberlemede tekrarın önemi büyüktür.
9-Aralıklı ve farklı biçimlerde yapılan tekrar kalıcılığı artırır.

Genel olarak örenmede beş duyunun etkisi

görme duyusu % 83 , koklama duyusu % 3,5 , işitme duyusu ,% 11, dokunma duyusu % 1,5 ve tatma duyusu % 1 olarak saptanmıştır

Öğretim sonucunda öğrencilerin kazanmasını istediğimiz davranışlar 3 başlık altında incelenir.

1-Zihinsel kazanımlar
2-Duyuşsal kazanımlar
3-Bedensel kazanımlar

• Öğrenme, bireyin çevresi ile etkileşimi sonucu kalıcı olan davranış kazanmasıdır.
• Öğrenme planlı ve düzenli etkileşim sonucu olur.
• Eğitimde hedef, toplumun gelişimine katkı sağlayacak bireyi geliştirmektir.

Öğretme yönteminin belirlenmesi
1-Öğretilecek konuya göre değişir.
2-Öğrencinin yaşına göre değişir.
3-Öğretmene göre değişir.
4-Öğrenci sayısına göre değişir.


Yeteneğin belirlenmesinde etkili olan faktörler şunlardır;
• Sağlık durumu, Antropometrik özellikler,( Boy kol uzunluğu ve genişlik ölçümleri,vücut ağırlığı,y ağ oranı,ağırlık merkezi )
• Kondisyonel motorik özellikler (Kuvvet, dayanıklılık, sürat, hareketlilik,esneklik, beceriklilik gibi)
• Öğrenme yeteneği(Verilen uyarıları kavrayış,gözlem,analiz,çözümleme yeteneği)
• Psikolojik önkoşul( Verimliliğe hazır olma durumu,istekli olma,zora dayanabilme ve hoş görülü olma)
• Bilişsel özellikler ya da yetenekler(Oyunzekası,yaratıcılık,konsantrasyon)
• Duygusal ,coşkusal özellikler (tahammül,yarışma ve mücadeleye istekli olma)
• Sosyal faktörler (işbirliği, takım ruhu,görev üstlenme bilinci)
 Sporcuların özel biyolojik profilleri kadar psikolojik özellikleri de önemlidir. Bu nedenle objektif ölçütler kullanılır.
• Bir yeteneğin bu özellikleri, spor dalına göre farklılıklar göstermektedir. Örneğin, bir oyuncuda öne çıkan özellikler, bir uzun mesafe koşucusununkilerden farklıdır.
Spor biliminde yetenek konusunda yapılan çalışmaları üç başlık altında toplamak mümkündür.

Yetenek Seçiminde Başlıca İki Yöntem Uygulanır

 Doğal Seçim

 Bilimsel Seçim

SPORDA ULUSLAR ARASI BAŞARI
• Kendini Tanıtma
• Prestij Kazanma
• Politik Gelişim
• Ekonomik Gelişim



A. İLK YARDIM
Aniden hastalanan veya kazaya uğrayan kişinin hayatını kurtarmak ve doktora ulaştırılıncaya kadar, o andaki durumunun daha kötüye gitmesini önlemek için mevcut malzemelerle yapılan yardıma ilk yardım denir. İlk yardımı yapan kimse ne kadar bilgili olursa olsun doktorun yerini tutamaz. Bu husus unutulmamalıdır.


İLK YARDIMIN TEMEL KURALLARI:
• Hasta veya kazazedenin emniyetini sağlayın
• Yatırıp, dinlendirin.
• Kaza yerini işaretleyin.
• Paniği önleyin, kalabalığı dağıtın.
• Temiz hava sağlayın, hastayı sıcak tutun, sıkı giysilerini gevşetin.
• Hasta veya kazazedeyi iyice muayene edin.
• Müdahaleyi süratle, sakin ve gerektiği kadar yapın.
• Düzenli solunum sağlayın.
• Kanamayı durdurun.
• Şoku önleyin.
• Bilinci yerinde olmayanlara yiyecek ve içecek vermeyin
• Gerekiyorsa tıbbi tedavi için doktor sağlayın.
• Bilmediğiniz durum varsa, ısrar etmeyin.


2-Vücudumuz nerelerde suyu kullanır?

Su insan vücudunun önemli gereksinimidir. Bilindiği gibi insan organizmasının %65-70 ‘i sudan oluşmaktadır. İnsan vücudu dört temel olgu için suya gereksinim duyar. Bunlar şunlardır: a. Besinlerin vücuda alınması, b. Sindirim kolaylaşması, c. Zararlı öğelerin dışarı atılması, d. Vücut ısısının denetimi.
Bilindiği gibi fiziksel egzersiz sırasında vücudun sıvı gereksinimi artmaktadır. Egzersiz ter ve solunumla vücudumuzdan önemli miktarlarda sıvı kaybolmaktadır. Örnek vermek gerekirse, 1000 metre koşusunda yaklaşık 1 litre, maratonda ise yaklaşık 5 litre sıvı kaybı olmaktadır

5- Su ne soğuklukta olmalıdır?
Sporcunun içeceği suyun soğukluk derecesi sürekli tartışılan bir konudur ve bu konuda gelenekler yanlış bilgilerle doludur. Özellikle bu yanlış bilgiler egzersizde ve sonrası “soğuk su”içilmemesi yönündedir. Bu yanlış bir bilgidir. Egzersiz sırasında ve sonrasında termo-regülasyon (artan vücut sıcaklığının dengelenmesi)için özellikle soğuk su içimi yararlıdır. Burada beslenme uzmanları suyun soğukluğunun 5-10 derece olmasını önerirler.

VİTAMİNLER
1- Kaç çeşit vitamin vardır?

Vitaminler bilindiği gibi vücut tarafından üretilemeyen ama yaşam için gerekli olan bileşiklerdir. Vitaminler genelde iki gruba ayrılır. Bunlar suda eriyen ve yağda eriyen vitaminler.
Yağda eriyen vitaminler dört tanedir bunlar:A, D, E, K tir. Suda eriyenler ise şunlardır: B (B1 thiamin, B2-riboflavin, B6 piridoksin, B12)ve C vitamini (askorbik asit)
2- Suda eriyen vitaminlerin özellikleri nedir?
Bunlar B ve C vitaminleridir. Bu vitaminlerin özellikleri vücutta az bulunmaları ve depo edilmez olmalarıdır. Fazla alındıklarında ise idrar yolu ile atılır
3- Yağda eriyen vitaminlerin özellikleri nelerdir?
Yağda eriyen A, D, E, K vitaminleri vücutta depo edilir. Fazla alındıkları zaman vücutta toksit etkisi yaparlar. Yetişkinlerde fazla alım onucu baş ağrısı, bulantı, saç dökülmesi, ishal gibi belirti gösterirler.
4- Vitaminler ne zaman ve nasıl alınmalıdır?
Vitaminler gerek duyulduğunda mutlaka bir hekim veya beslenme uzmanı denetiminde alınmalıdır. Onların hangisinin kullanılması gerektiği , alınma sıklığı ve dozu mutlaka bir uzman tarafından belirlenmelidir.
5- Vitaminlerin performansa etkisi nedir?
Sağlıklı ve düzenli beslenen bir sporcu, normalde vitamin gereksinimini aldığı besinlerden olarak sağlar. Ama sporcular psikolojik olarak vitamin almaları gerektiğini zanneder . Yetersiz ve fazla vitamin alımının performans üzerindeki etkileri çeşitli araştırmalara söz konusu olmuştur. Sağlıklı beslenen bir sporcu için birçok uzmanın belirttiği gibi vitamin alımı pahalı bir idrarın oluşmasına neden olur.
4- İnsan vücudu hangi koşullarda enerjiye gerek duyar?
İnsan organizması üç koşulda enerjiye gerek duyar.
Bunlar: a. Bazal metabolizma, b. Fiziksel aktivite, c. Besinlerin spesifik dinamik etkisi


1- Dengeli beslenme nedir?
Sportif bağlamda dengeli beslenme gerek antrenman, gerekse yarışma periyodunda, sporcunun gerek duyduğu besin öğelerinin, gerek duyduğu zaman diliminde alınmasıdır. Burada denge kavramı , sporcunun antrenman ve yarışmada harcayacağı besin öğelerinin sağlıklı bir biçimde alınması ve harcanmasının ardından yerine konulmasıdır.

ZİHİNSEL ANTRENMAN

Zihinsel Antrenman; gözle görülebilir bir hareket yapmadan fiziksel aktivitenin bir düşünce ile öğrenilmesi ya da geliştirilmesidir

Zihinsel Antrenmanın Avantaları
• Fiziksel antrenman için gerekli öğrenme süresini azaltır.
• Zihinsel antrenman hareketin doğru yapılmasını kolaylaştırır.
• Zihinsel antrenman kısa sürede çok sayıda antrenman yaptırır.
• Sporcuyu yarışma koşullarına hazırlarken bir uyarıcı görevi görür.
• Zihinsel antrenman ısınmayı tamamlayııcı bir etken olarak görülür.
• Sakatlık olasılığı yüksek olan sporlarda hareketi düşünerek yapmayı sağladığı
için sakatlık riskini azaltır.
• Teknik hataların düzeltilmesinde kullanılır.


Antrenmanın Fizyolojik Etkileri:

• Doku düzeyindeki biyokimyasal değişimler,
• Oksijen taşıma sistemi, dolaşım ve solunum sistemindeki değişimler
• Kan kollestrol ve trigliserit düzeyleri, kan basıncı ve ısı aklimatizasyonu üzerinde değişimler meydana getirir.